Dlouhá léta platil za standard v blokování reklam Adblock Plus (ABP). S ohledem na jeho rychlost a později hlavně kontroverzní „nerušivé“ reklamy o tom ale mnoho z nás začalo pochybovat. ABP je podle serveru s doplňky stále nejpoužívanější, hned na druhém místě už je jeho konkurence uBlock Origin (uBO). Podle reakcí uživatelů je rychlejší, blokuje lépe a je připravený pro nový Firefox 57 a následující verze.
Na serveru ghacks.net si mimochodem všimli, že počet uživatelů ABP klesá mnohem více, než kdo očekával. Za rok totiž spadl počet denních uživatelů z 21 milionů na 15 milionů, a počet stažení ze 180 tisíc na 90 tisíc. První příčinou, která vás možná napadne, je odliv uživatelů směrem k uBO. Ten ale za stejné období získal jenom 2,5 milionu uživatelů, i když stále roste. Trhlinu tím zároveň dostává i teorie o vlivu počtu uživatelů Firefoxu jako takového – ani u ostatních oblíbených doplňků s veřejnými statistikami totiž tak veliký propad vidět není a stejně jako uBO buď rostou, nebo si trvale drží svůj stav.
Čísla, zvláště týkající se počtu denních stažení, mohou být ovlivněna vydáváním nových verzí, prázdninami apod. Trend za celý rok je ale zřejmý. Osobně si myslím, že hlavní příčinou budou ony záměrně neblokované reklamy v ABP. Navíc mu přituhuje konkurence, kromě uBO je to vlastně i ochrana proti sledování zabudovaná přímo ve Firefoxu. Pro uživatele, kteří slyší na otázku soukromí, je rozhodně přijatelnější vidět pár reklam, které nejsou označeny jako sledující, než ty, které si to zaplatily.
Věděli jste o tom, že Adblock Plus záměrně neblokuje některé reklamy? Používáte ho stále, přešli jste na uBlock Origin, nebo čekáte na Firefox 57 a možnost zapnout ochranu proti sledování i pro běžné prohlížení?
mstudi napsal(a)
Marián Kyral napsal(a)
xystus napsal(a)
mrfox napsal(a)
Charla napsal(a)
David Jakubec napsal(a)
David Jakubec napsal(a)
R2D2 napsal(a)
Michal Stanke napsal(a)
lukaß napsal(a)
Petr Pokorný napsal(a)
Trashman napsal(a)
Michal Stanke napsal(a)