Řada z vás patrně zaregistrovala další „kolo“ debat okolo podporovaných formátů videa v HTML5. Jak asi řada z vás ví, specifikace neříká, jaký formát videa má HTML tag <video> podporovat. Výsledkem je podpora H.264 (MPEG-4 Part 10 AVC) ze strany Internet Exploreru a Safari na straně jedné a podpora Ogg/WebM (VP8) ve Firefoxu, Google Chrome a Opeře na straně druhé (Internet Explorer a Safari podporují pouze v případě instalace potřebného kodeku).
Mozilla H.264 nepodporuje, protože tento formát na uživatele přenáší nutnost placení licenčních poplatků v případech jako je tvorba videí či jejich přehrávání. Některé operační systémy (jako např. Windows 7) obsahují podporu H.264 „v sobě“, takže zdánlivě předchozí bod přestává platit, leč to platí pouze pro nekomerční použití a netýká se další distribuce.
V předchozích dnech MPEG LA oznámila, že za H.264 nebude v případě bezplatného videa na Internetu vybírat nikdy žádné poplatky (doposud tento stav deklarovala do roku 2015). Na základě této informace se řada lidí začala mylně domnívat, že došlo k vyřešení nějakého problému a že podpoře H.264 napříč prohlížeči vlastně nic nebrání.
Realita je ale někde trochu jinde. Jak komentoval Mike Shaver z Mozilla Corporation, nezměnilo se vlastně nic. Jak například uvedl pro The Register, aktuálně se již řeší nástupce v podobě H.265, takže je otázkou, zda spolu s rozsáhlou podporou WebM bude po roce 2014 H.264 ještě vůbec aktuální. Jak si též můžete povšimnout napříč Internetem, každý si pojem „bezplatné video na Internetu“ vykládá trochu jinak. Ujasnění tohoto pojmu by mohlo být do budoucna ještě zajímavé. Podstatné též je, že se nic nemění na tom, že Firefox z výše uvedených důvodu H.264 podporovat nebude.
Mozilla se otevřeně hlásí k podpoře otevřeného videa na webu. OGG Theora (podporována od Firefoxu 3.5) a WebM (VP8), které bude podporováno od Firefoxu 4.0, dávají uživatelům a firmám možnost tvorby, distribuce a přehrávání videí bez nutnosti platby jakýchkoliv licenčních poplatků. Řadíme jej do stejné kategorie jako HTML stránky či obrázky, které můžete vytvářet a dávat na web bez toho, abyste museli někomu platit za to, že je můžete vytvářet. Je přitom jedno, zda na tvorbu zvolíte komerční či bezplatný nástroj či za jakým cílem obsah vytvoříte.
Zatímco na výše uvedené můžete mít odlišný úhel pohledu, na jednom se téměř všichni vzácně shodují. MPEG LA totiž podle mnohých udělala tento krok na základě velké popularity WebM u tvůrců software, ale i hardware. Pokud k tomu připočteme podporu WebM u experimentu s HTML5 na YouTube, může WebM do budoucna ochudit MPEG LA o nemalé peníze. A to se jí určitě nelíbí.
Panther napsal(a)