Znalost toho, co děláte online, je pro řadu firem důležitá. Asi nejčastěji uváděným příkladem jsou reklamní sítě, které o uživatelích sbírají informace a na jejich základě jim nabízí reklamu. Mají k tomu velkého pomocníka – cookies třetích stran. Díky ním se o vaší návštěvě webu dozví i řada subjektů třetích stran. Mozilla teď v týdnu představila rozšíření Collusion, které vám přehledně ukáže, kdo vás pomocí cookies třetích stran „sleduje“.
V okně rozšíření stačí klepnout na stránku, kterou navštěvujete a uvidíte informace o dalších webech, které se o vaší návštěvě dozví. Možná budete trochu překvapeni, kolik jich může být. Nutno též podotknout, že ne každé takové „sledování“ musí být škodlivé, řada z nich má opodstatnění, ale z přehledu si uděláte lepší představu.
O rozšíření Collusion si můžete též přečíst v rozhovoru s Gary Kovacsem (CEO Mozilla Corporation) na blogu TED. Mozilla též s Firefoxem 4 přišla s technologií Do Not Track, která pomocí HTTP hlavičky sděluje subjektům třetích stran, že si uživatel nepřeje, aby byl „sledován“. Aktivovat si ji můžete s pomocí návodu na webu podpory Firefoxu a určitě stojí za zmínku, že technologií adoptovala většina webových prohlížečů s výjimkou Google Chrome.
I ten by jí však měl do budoucna převzít a hlavičku bude respektovat většina reklamních sítí. Jak je vidět, zdánlivě utopická myšlenka se do praxe dostává dřívěji, než si kdo myslel.
KaaMoS napsal(a)
Loogr napsal(a)
Loogr napsal(a)
KaaMoS napsal(a)
Pavel Cvrček napsal(a)
Michal Stanke napsal(a)
KaaMoS napsal(a)
Loogr napsal(a)
KaaMoS napsal(a)